Ви знаходитесь тут:
- Головна
- Сторінка логопеда
Що це за диво - артикуляційна гімнастика?
Завдякуи добрій рухливості та диференційованій роботі органів артикуляційного апарату ми правильно вимовляємо різні звуки як ізольовано,так і в мовленнєвому потоціц. Точність,сила й диференціація рухів цих органів розвиваються в людини поступово,у процесі мовленнєвої діяльності. Найпоширенішими порушеннями мовлення в дітей є дефекти вимови звуків,тому потрібно приділяти найбільшу увагу саме цій проблемі. Робота з профілактики й корекції вимовляння звуків потребує вчасного втручання,наполегливості,терпіння. Одним із видів цієї роботи і є артикуляційна гімнастика.
Мета артикуляційної гімнастики - виробити повноцінні рухи артикуляційного апарату,щоб його органи набували тих положень,які потрібні для правильного вимовляння звуків і об єднання простих рухів у складні.
Вправи з малюком слід проводити в ігровій формі щодня,щоб уже сформовані навички закріплювались.
Вправа "Лопата". Вона готує артикуляційний апарат до посталення звуків "Л", "С","З", "Ц", "Р", "Ш".
Мета: відпрацювати вміння втримувати язик широким,спокійним,розпластаним,розлабивши його м язи.
Зміст: усміхнутися,висунути широкий язик,розпластати його на нижній губі,утримуючи в цьому положенні 10-15 секунд.
Допомогаємо дитині разом.
Порада № 1
ПОЧНЕМО З ВАС
Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Навіть якщо ви мовчазні від природи - все одно говорите з дитиною. Дитина легше розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами.
Порада № 2
ЗУСТРІЧ ПОГЛЯДІВ
Озвучуйте будь-яку ситуацію - але тільки якщо ви бачите, що дитина чує і бачить вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться їй в очі. Це особливо важливо, якщо ваша дитина надмірно активна, постійно рухається.
Якщо ваш малюк ще тільки лепече або говорить мало слів, намагайтеся, щоб він бачив вашу артикуляцію.
Порада № 3
ГОВОРІТЬ ЧІТКО
Говоріть просто, чітко, виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації - тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно.
Порада № 4
ТЕ САМЕ, але по-різному
Повторюйте багато разів одне й те саме слово, фразу (змінюючи порядок слів). Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і в різних контекстах.
Порада № 5
НЕ ПЕРЕСТАРАЙТЕСЯ
Не вживайте занадто довгих фраз. Не перевантажуйте дитину, пред'являючи їй відразу велику кількість завідомо незнайомих слів.
Порада № 6
ДОБРИЙ НАСТРІЙ - ЗАПОРУКА УСПІХУ
Вимовляйте нове слово в емоційно сприятливій ситуації. Психологи помітили: у таких умовах дитина навчається в десять разів краще.
Порада № 7
ВСІ ПОЧУТТЯ У СОЮЗІ З ПРОМОВОЮ
Важливо, щоб дитина мала можливість бачити, торкатися, нюхати, тобто вивчати предмет різними способами. Якщо побачите, що дитина взяла предмет, відразу ж назвіть його кілька разів - чітко і виразно.
Порада № 8
В ОСНОВІ МОВИ - прагнення до спілкування
Завжди схвалюйте бажання дитини вступити з вами в контакт. Підтримуйте це прагнення спілкуватися!
Порада № 9
ПРАГНЕННЯ ДО РІЗНОМАНІТНОСТІ
Якщо лепет малюка одноманітний, намагайтеся збагатити його, пропонуючи ланцюжок слів з іншими приголосними і голосними (дя-дя-дя, ма-ма-ма, ка-ко-ку).
Порада № 10
ПОВАЖАЙТЕ СПРОБИ ДИТИНИ ГОВОРИТИ
Мова розвивається на основі наслідування і самонаслідування. Коли дитина говорить сама або разом з вами, вимикайте гучну музику, телевізор і намагайтеся дати їй можливість чути себе і вас. Не сюсюкайте з дитиною, адже ж ви не хочете потім переучувати її спілкуватися нормально.
Порада № 11
НАВЧАЙТЕ У ГРІ
Створюйте такі ситуації в грі, де дитині знадобиться звуконаслідування. Спонукаєте ви, а не ситуація.
Порада № 12
НЕ ПОПЕРЕДЖАЙТЕ БАЖАННЯ ДИТИНИ
Батьки намагаються вгадати бажання своєї дитини. У малюка не виникає необхідності вимовляти що-небудь. Є небезпека затримки дитини на стадії жестового спілкування.
Порада № 13
РОЗШИРЕННЯ СЛОВНИКА
Дитина володіє словом на двох рівнях:
розуміє його - пасивний словник,
каже - активний.
Якщо ви поповнюєте ресурс розуміння, це обов'язково призведе до лексичного вибуху.
Порада № 14
ВЕДІТЬ ЩОДЕННИК
Фіксуйте його мовні досягнення, записуйте, скільки слів дитина розуміє, які виголошує.
Порада № 15
РОЗВИВАТИ ФОНЕМАТИЧНИЙ ЗВУК
Спонукайте розрізняти близькі звуки, слова, які відрізняюься 1 звуком.
Порада № 16
НЕ НЕХТУЙТЕ ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯМ
Використовуйте слова типу «бух», «ням-ням», «ав-ав». Створіть основу для повноцінної мови.
Порада № 17
ЧИТАЙТЕ ...
Читайте короткі казки, вірші по кілька разів - діти краще сприймають тексти, які вони вже чули.
Порада № 18
ПАЛЬЧИКИ НА ДОПОМОГУ ПРОМОВІ
Розвивайте дрібну моторику - точні рухи пальців руки. Вона тісно пов'язана з розвитком мови.
Порада № 19
БУДЬТЕ ТЕРПЛЯЧИМ, ПОБЛАЖЛИВИМ І ... ОБЕРЕЖНИМ
Якщо дитина неправильно вимовляє звуки, не смійтеся, не повторюйте неправильну вимову. Спонукайте дитину послухати правильне проголошення і спробувати його повторити.
Порада № 20
ТІЛЬКИ ВИ!
Пам'ятайте: тільки ви здатні допомогти дитині розвиватися гармонійно. Не забувайте активно радіти її успіхам, частіше хваліть своє маля.
Роль сім'ї в розвитку мовлення дитини
Фізичне, психічне та інтелектуальне виховання дитини починається в ранньому дитинстві. Усі навички, в тому числі правильного мовлення, формуються в сім'ї. Мовлення дитини формується на прикладі мовлення рідних та близьких їй людей: матері, батька, дідуся, бабусі, старших сестер та братів. Існує думка про те, що мовлення дитини розвивається самостійно, без спеціального втручання та допомоги дорослих, начебто дитина сама, поступово оволодіває правильною вимовою. Насправді ж, невтручання в процес формування дитячого мовлення, майже завжди стає причиною відставання в розвитку. Мовленнєві недоліки, що з'явилися в дитинстві, з великими труднощами переборюються в наступні роки. Саме тому важливо, щоб у родині були створені умови для формування мовлення дитини, починаючи з раннього віку. Дуже важливо, щоб маля чуло правильне, чітке мовлення, на прикладі якого формуватиметься його особисте.
Недоречно і навіть небажано говорити з малюком його ж мовою, повторюючи спотворені слова (дитина часто чує «диви» замість «дивись», «маєнький» замість «маленький», «мольоцько» — «молочко» тощо), це може гальмувати розвиток мовлення.
Особливо чітко потрібно вимовляти незнайомі, нові для дитини, а також багатоскладові слова. Звертаючись безпосередньо до дитини, ви спонукаєте її до відповіді, а вона уважно прислухається до вашого мовлення.
Батьки повинні привчати дитину дивитися прямо на того, хто говорить, тоді вона полегшено перейме правильну артикуляцію.
Кiлькiсть переглядiв: 401